The Effect of Marketing Mix on the Decision to Purchase Plant Seeds in the Lubuk Minturun area, Padang City

Main Article Content

Nila Pratiwi
bayu pratama azka

Abstract

ABSTRACT


Seeing the great potential of the plant seed industry in the Lubuk Minturun area in Padang City, there are still many research variables that need to be investigated in relation to the Decision to Purchase Plant Seedlings in the Lubuk Minturun Area in Padang City. Against this background, the researchers conducted a study aimed at identifying and analyzing the effect of Marketing Mix (Product, Price, Location, Promotion) on the Purchase Decision of Plant Seeds in the Lubuk Minturun Region of Padang City. The population in this study were buyers of plant seeds in the lower-lying areas of Padang City. The sample in this study was 53 buyers of plant seeds in the lower-lying areas of Padang City. This study uses regression analysis through SPSS software to analyze data, by testing the validity, reliability, classic assumption tests and hypothesis testing in the form of t-test and F-test. The test is carried out in order to determine the effect of independent variables on the dependent variable.


Based on the results of this study found that the Marketing Mix (Product, Price, Location, Promotion) has partially different results and can be explained as follows: Product (X1) has a significant effect on the Decision of Purchasing Plant Seeds in the Lubuk Minturun Area of ​​Padang City with a significant level amounted to 0.014. Price (X2) does not significantly influence the Decision to Purchase Plant Seeds in the Lubuk Minturun Region of Padang City with a significant level of 0.830. Location (X3) has no significant effect on the Decision to Purchase Plant Seeds in the Lubuk Minturun Region of Padang City with a significant level of 0.803. Promotion (X4) has a significant effect on the Decision to Purchase Plant Seeds in the Lubuk Minturun Region of Padang City with a significant level of 0,000. While the results of this study found that Marketing Mix (Product, Price, Location, Promotion) has results simultaneously and can be explained as follows: Marketing Mix (Product, Price, Location, Promotion) has a significant effect on the Decision to Purchase Plant Seeds in the Lubuk Minturun Area Kota Padang with a significant level of 0,000


Keywords: Marketing Mix (Product, Price, Location, Promotion) and Purchase Decision


 


ABSTRAK


            Melihat besarnya potensi dari industri bibit tanaman di kawasan lubuk minturun di Kota Padang, masih banyak variabel penelitian yang perlu diteliti terkait dengan Keputusan Pembelian Bibit Tanaman pada Kawasan Lubuk Minturun Kota Padang. Dilatar belakangi oleh hal tersebut, peneliti melakukan penelitian yang bertujuan Untuk mengetahui dan menganalisa pengaruh Marketing Mix (Produk, Harga, Lokasi, Promosi)  terhadap Keputusan Pembelian Bibit Tanaman pada Kawasan Lubuk Minturun Kota Padang. Populasi dalam penelitian ini adalah pembeli bibit tanaman pada kawasan lubuk minturun di Kota Padang. Sampel dalam penelitian ini ialah 53 pembeli bibit tanaman pada kawasan lubuk minturun di Kota Padang. Penelitian ini menggunakan analisis regresi melalui software SPSS untuk menganalisis data, dengan melakukan pengujian validitas, reabilitas, uji asumsi klasik dan pengujian hipotesis berupa Uji-t dan Uji-F. Pengujian tersebut dilakukan guna untuk mengetahui pengaruh variabel bebas terhadap variabel terikat.


            Berdasarkan hasil penelitian ini menemukan bahwa Marketing Mix (Produk, Harga, Lokasi, Promosi) memiliki hasil yang berbeda secara parsial dan dapat di jelaskan sebagai berikut: Produk (X1) berpengaruh signifikan terhadap Keputusan Pembelian Bibit Tanaman pada Kawasan Lubuk Minturun Kota Padang dengan tingkat signifikan sebesar 0,014. Harga (X2) tidak berpengaruh signifikan terhadap Keputusan Pembelian Bibit Tanaman pada Kawasan Lubuk Minturun Kota Padang dengan tingkat signifikan sebesar 0,830. Lokasi (X3) tidak berpengaruh signifikan terhadap Keputusan Pembelian Bibit Tanaman pada Kawasan Lubuk Minturun Kota Padang dengan tingkat signifikan sebesar 0,803. Promosi (X4) berpengaruh signifikan terhadap Keputusan Pembelian Bibit Tanaman pada Kawasan Lubuk Minturun Kota Padang dengan tingkat signifikan sebesar 0,000. Sedangkan asil penelitian ini menemukan bahwa Marketing Mix (Produk, Harga, Lokasi, Promosi) memiliki hasil secara simultan dan dapat di jelaskan sebagai berikut: Marketing Mix (Produk, Harga, Lokasi, Promosi) berpengaruh signifikan terhadap Keputusan Pembelian Bibit Tanaman pada Kawasan Lubuk Minturun Kota Padang dengan tingkat signifikan sebesar 0,000


Kata Kunci : Marketing Mix (Produk, Harga, Lokasi, Promosi) dan Keputusan Pembelian

Article Details

How to Cite
Pratiwi, N., & azka, bayu. (2020). The Effect of Marketing Mix on the Decision to Purchase Plant Seeds in the Lubuk Minturun area, Padang City. Jurnal Ekobistek, 9(2). https://doi.org/https://doi.org/10.35134/ekobistek.v9i2.1454
Section
Articles
Abstract viewed = 18 times
PDF downloaded = 18 times